مختصری از حفاری دوراني يا چرخشي
اسپنيدل تاپ، چاه اكتشافي كه در نزديكي بيومونت تگزاس و در سال 1901 حفر شد، بيشتر بعنوان اولين چاهي محسوب ميشود كه با استفاده از روش حفاري دوراني زده شده است. در حقيقت ميتوان گفت كه در حفر اين چاه از روش حفاري چرخشي كه بمدت پنج سال در آن منطقه استفاده ميشد، كمك گرفته شده است. افرادي كه در اسپيندل تاپ كار ميكردند، در مورد حفاري دوراني تجاربي داشتهاند و با استفاده از سيستم گردشي كل حفاري ساخته شده از ذرات خرد شده نوعي سازند نرم غيرقابل ريزش، آشنا بودهاند.
در حفر اين چاه، احتمالاً بيشتر گل حفاري مورد نياز در خود چاه توليد ميشده. يعني كندههاي نوعي رس معلق به سازند با آبي كه در چاه گردش داده ميشده، مخلوط و گل حفاري قابل سيلان را بوجود ميآورند. روايت ديگر اين است كه آنها براي تهيه گل گودالهايي را در زمينهاي اطراف كنده و پر از آب ميكردند و سپس گلههاي گاو را در آن به عقب و جلو ميرانند. البته اين كاملاً محتمل است كه در گودالهاي نزديك چاه، گل مورد استفاده را تهيه ميكردند.
تجهيزات مورد نياز براي حفاري دوراني در طول سالها پيشرفت كرده و كامل شده است. اما اساس كار آن ثابت باقي مانده است – اين روش حفاري داراي ويژگي برجسته و مهم است: (1) ساق حفاري دوران داده ميشود تا مته دوران پيدا كند و (2) يكي از انواع سيالات حفاري در چاه به گردش در آورده ميشود.
يعني اين سيال به درون ساق مته حفاري پمپ شده، از مته گذشته و خارج ميشود و از چاه به سطح زمين باز ميگردد. سيال حفاري ممكن است مايع يا گاز باشد. از سيال حفاري گاهي به منظور به كار اندازي توربينهاي حفاري يا موتورهاي ته چاهي ديگر كه در انتهاي ساق حفاري قرار دارند، بكار ميرود. در اين حالت، سيال حفاري به موتور توان ميدهد تا مته را بچرخاند، بدون آنكه از ميز دوار استفاده شود.
همانطور كه قبلاً گفتيم در سيستم حفاري دوراني اولاً مته و لوله هر دو ميچرخند و ثانياً انرژي از طريق لوله و مته به سنگ وارد و موجب حفر چاه ميشود. نيروي حفار چاه تركيبي از انرژي چرخشي و تراست (فشار روي مته). در اين سيستم مته و لوله بطور خودكار نميچرخند. بلكه چرخش آنها ناشي از انرژيي است كه از صفحه دوار (روتاري تيبل) به لوله چند بر و از آن به لوله و مته منتقل ميشود. به عبارت ديگر با چرخش صفحه دوار، لوله و مته نيز ميچرخند و به همين دليل سيستم مذكور را سيستم چرخشي ميگويند. تنشي كه از طريق مته به سنگ وارد ميشود، از نوع مماسي بوده و بدين دليل نيز مقاومت برشي سنگها در اين روش حفاري اهميت دارد و سنگها از طريق خراشبرداري و تراشيدگي بصورت قطعات ريز در ميآيند. چنانچه گفته شد انرژي چرخشي از طريق صفحه دوار تأمين ميشود و تراست يا بار روي مته توسط لولههاي پشت مته و ارتباط آنها با پايه تيرهاي ستوني در سطح از طريق سيلندر هيدروليكي، كابلها و غيره تأمين ميشود.
سرعت حفاري در اين نوع سيستم عمدتاً به نوع مته، نوع سنگ، مقدار انرژي چرخشي و تراست بستگي دارد. همانطور كه در شكل 1-1 مشاهده ميشود، قسمتهاي عمده يك ماشين حفاري چرخشي عبارتند از: (1) تاج دكل: كه كابلهاي ماشين از آن عبور داده ميشود؛ (2) كابلهاي حفاري: كه ضمن عبور طناب خور لولههاي حفاري را نگه ميدارد؛ (3) طناب خور (تراولينگ بلوك): كابلهاي بالابر و پائينبر لولهها از آن عبور داده ميشود؛ (4) قلاب (هاك): زائده منتهياليه طناب خور كه مانع ميشود تا چرخش لولهها به كابلها منتقل شود؛ (5) هرز گرد: باعث اتصال شيلنگ گل حفاري به لوله چند بر شده و مانع انتقال نيروي چرخشي لوله چندبر به لولة قائم و شيلنگ حفاري ميشود؛ (6) لوله چند بر: به صفحه دوار مرتبط است و باعث انتقال انرژي چرخشي به لولهها ميشود؛ (7) لوله خرطومي يا شيلنگ گل حفاري: از يك سو به لولة قائم و از سوي ديگر به هرز گرد مرتبط است. و گل حفاري موجود در شيلنگ به هرز گرد و پس از عبور از هرز گرد داخل لولهها حفاري ميشود؛ (8) لولة قائم عبور دهندة گل: گل حفاري پس از عبور از آن وارد شيلنگ گل حفاري ميشود؛ (9) پايه دكل: كه فشارهاي دكل را تحمل ميكند؛ (10) مته: در تماس با شيلنگ بوده و انرژي از طريق مته به سنگ منتقل ميشود؛ (11) صفحه دوار: باعث چرخش لوله و مته ميشود؛ (12) سيستم مركزي كنترل كننده كابلها (دارو وركس): در اين مركز، طول كابلها كم يا زياد ميشود؛ (13) موتور: تأمين كننده قدرت انرژي ماشين؛ (14) پمپ گل حفاري: گل حفاري را از مخزن پمپاژ ميكند؛ (15) مخزن گل: حدوداً بين 300 تا 700 بشكه گل در آن نگهداري ميشود؛ (16) غربال كنندة ذرات حفاري از گل: باعث جدايش ذرات حفاري از گل ميشود؛ (17) خط جريال گل: مسير حركت گل در سطح زمين و در نهايت؛ (18) دكل: فشارها و سنگيني لولهها از طريق كابلها به آن منتقل ميشود.
قدرت ماشينهاي حفاري چرخشي توسط موتورهاي ديزلي و برقي تأمين ميشود. براي ماشينهاي حفاري متداولترين نوع، موتورهاي ديزلي است. موتور برقي عليرغم آنكه بازدهي بهتري دارد. اما در بعضي موارد تهيه موتور برق قوي بر سر چاه آسان نيست. مقدار انرژي توليد شده توسط موتور براي توليد انرژي جنبشي تراست، كشيدن كابلها، عبور سيال حفاري از درون لوله حفاري جهت انتقال خردههاي حفاري از ته چاه و تراز كردن جكها مصرف ميشود. هر چند مقدار قدرت مورد نياز هر سيستم حفاري را كارخانه سازنده آن برحسب اسب بخار مشخص ميكند و محاسبه اين مقادير بايستي توسط مهندسين حفاري محاسبه گردد.
به هر حال نياز به توضيح بيشتر در اين كتاب در مورد سيستم حفاري چرخشي نيست و هدف اصلي شناخت گل و سيستم چرخشي گل است كه اين مهم كلي فصلهاي بعدي به مرحلةاجراء گذاشته خواهد شد.
1. مکانیزم چالزنی با روش چرخشی (دورانی ) Rotary Drilling
در ماشینهای حفاری دورانی لوله و مته هر دو می چرخند ثانیا انرژی که از طریق لوله و مته به سنگ وارد و موجب حفر چال می شود ترکیبی است از انرژی چرخشی و تراست (فشار روی مته )در این نوع سیستم مته و لوله به طور خود کار نمی چرخند بلکه چرخش آنها ناشی از انرژی است که از صفحه ی دوار ( rotary tables ) به لوله ی چند بر و از آن به لوله و مته منتقل نمی شود . به عبارت دیگر با چرخش صفحه دوار، لوله و مته نیز می چرخند به همین دلیل به ماشین نام ماشین چرخشی یا دورانی اطلاق می شود.
تنشی که از طریق مته به سنگ وارد می آید از نوع مماس بوده و بدین جهت نیز مقاومت بر رشی سنگ ها در این روش اهمیت دارند. و سنگ ها از طریق خراش برداری و تراشیدگی به صورت قطعات ریز بین 8/1 تا 1 اینچ در می آیند . چنانچه گفته شد انرژی چرخشی از طریق صفحه ی دوار تامین می شود و تراست یا بار روی مته توسط لوله های پشت مته ، و ارتباط آنها با پایه و تیرهای ستونی در سطح از طریق سیلندر هیدرولیکی ، کابلها و غیره تامین می شود. مقدار تراست یا بار روی مته به نوع سنگ و قطر مته بین 1000 تا 8000 پوند به ازای هراینچ مته متغییر است.
سرعت حفاری در این نوع سیستم عمدتا به نوع مته، نوع سنگ،مقدار انرژی چرخشی و تراست (بار روی مته) بستگی دارد . در طبقات کم مقاومت از نوع مته تیغه ای در سنگ های نیمه سخت از نوع مته ی مخروطی و در سنگ های سخت از نوع دگمه ای استفاده می شود. سیستم حفاری چرخشی (دورانی)معمولا در معادن برای حفر چالهای با قطر 6 الی 17 اینچ (150 تا 431.8 میلی متر ) و عمق بین 30 تا 60 فوت (9 الی 18 متر ) به کار برده می شوندو عمدتا سیستم حفاری شامل منبع قدرت،موتور،لوله حفاری،دکل و پایه می باشد.
سیستم حفاری چرخشی (دورانی) جهت حمل و انتقال یا به روی کامیون سوار می شوند یا دارای چرخ زنجیری اند.انتخاب هر یک از دو حالت فوق به اندازه ی سیستم حفاری ،ومقدار تحرک ماشین حفاری بستگی دارد.
قسمتهای عمده ی یک ماشین حفاری چرخشی (دورانی) عبارتند از :
1- تاج دکل (crown ) : که کابلهای ماشین از آن عبور داده می شوند.
2- کابلهای حفاری (drilling line ) : که ضمن عبور از تاج ماشین از طریق طناب خور لوله های حفاری را نگه می دارد.
3- طناب خور (traveling block ): کابلهای بالابر و پایین بر لوله ها از آن عبور داده می شود.
4- قلاب (rotary hook ): زائده ی منتهی الیه طناب خور که مانع می شود تا چرخش لوله ها به کابلها منتقل شود.
5- هرزه گرد (swivel ): باعث اتصال شیلنگ گل حفاری با لوله ی چند بر است.
6- لوله چند بر (Kelly ) به صفحه ی دوار مرتبط است و باعث انتقال انرژی چرخشی به لوله ها می شود .
7- شیلنگ گل حفاری (rotary hose ) :از یک سو به لوله ایستایی و از سوی دیگر به هرزه گرد مرتبط است و گل حفاری از طریق شیلنگ به هرزه گرد و پس از عبور از هرزه گرد (swivel ) داخل لوله های حفاری می شود.
8- لوله ی فولادی عبور دهنده گل (stand pipe ) : که به لوله ی ایستایی معروف است و گل حفاری پس از عبور از آن وارد شیلنگ گل حفاری می شود.
9- پایه ی دکل ( substructure ) : که فشارهای دکل را تحمل می کند .
10- مته (Bit ,Rock ) : در تماس با سنگ بوده و انرژی مته به سنگ منتقل می شود.
11- صفحه دوار (rotary tab le ) : باعث چرخش لوله و مته می شود.
12- سیستم مرکزی کنترل کننده کابلها و مرکز تجمع کابلها (drawworks ) : در این مرکز طول کابلها کم یا زیاد می شود.
13- موتور (Engine ): تامین کننده ی قدرت و انرژی ماشین می باشد.
14- پمپ گل حفاری (pump , slash ) : گل حفاری را از مخزن پمپاژ می کند.
15- غربال کننده ذرات حفاری از گل (shale shaker ): باعث جدا یش ذرات حفاری از گل می شود.
16- مخزن گل mudpit : حدودا بین 300 تا 700 بشکه گل در آن نگهداری می شود.
17- خط جریان گل : مسیر حرکت گل در سطح زمین است .
18- دکل (derrick ): فشارها و سنگینی لوله ها از طریق کابلها به آن منتقل می شود.
:: بازدید از این مطلب : 5649
|
امتیاز مطلب : 171
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39